Monday, October 24, 2011

Aku pun x faham layankn je la yea ~

AKAL fikiran adalah naluri serta cahaya kekuatan yang dianugerahkan Allah kepada hamba-Nya bagi membezakan kebenaran dan kebatilan. Akal juga dapat mencerna maklumat diterima sama ada benar-benar menepati cita rasa syariat yang menjurus kepada natijah pahala dan dosa.



ini lah yang dikatakan dengan fahaman akal fikiran , cuba korang bayangkn jika kita tidak menggunakan akal fikiran? apa akan jadi? sesuatu yang x dijangka btolkn? kerosakan n tiada tamadun yang mempunyai kewarasan.


then if kita ada akal tetapi tiada agama, apa yg akan berlaku? sama x dengan apa yg terjadi seperti apa yg aku beritahu tadi? same x? and if kita tiada hati apa yang akan terjadi? semua ini bersangkut paut dengan kehidupan kita , bermulannya manusia dilahirkan. diajar dengan akal dan agama , mentafsir dan memahami keadaan sesuatu dan semasa meneguhkan hati yang mempunyai iman, takwa, redha dan bermacam-macam sifat mazmudah di dalam diri kita. 


tetapi apa yang terjadi kepda kita? jadi manusia la ape lagi , cume sometimes manusia tidak menggunakan akal fikiran dengan sempurna malah sentiasa menggunakan hawa nafsu tanpa batasan. korang tgk ape yang terjadi kepada anak² muda zaman sekarang? dorg terlebih advance weyh. korang x takut ke? aku takut sbb generasi nie singgah kat anak aku je . erkk aku blom kawin lg haha. muda lg yea , jgn salah faham .


apa pandangan korang? cube kome cerite sikit kat teman nie .


P/s : process utk benti rokok

3 comments:

محمد رازيق said... [Reply to comment]

blog best bro... stuju, kdg2 manusia tidak dapat berfikir dengan yg terbaik termasuk sy.. anyway truskn tulis bro.. thnx komen kat entry pasal pengalaman mengajar.

kakak said... [Reply to comment]

manusia ni tak sempurna dik.. terlalu banyak kelemahan.. ape pun, sebelum menilai dan menghukum orang lain, balik pade diri kite ni dulu... mane2 yang kurang dan lemah tu, perbaiki.. kite ni walaupun beringat, dan selalu diingatkan, tau bukan tak tau, sedar bukan tak sedar, belajar bukan tak belajar, tapi kadang2 tetap jugak teralpa, terkhilaf.. betul, ade yg lakukan kesilapan dengan sengaje terlalu ikut nafsu, tapi kadang2 ALLAH menduga kita dengan satu2 perkara besar yang kite pun tak sangka kita termasuk dalam perkara yang kite benci tu.. sekurang2 nye, muhasabah diri, lawan! balik pada asal, kembali pada ALLAH insyaALLAH

*emm akak bulan 12 ni genaplaa 7 tahun dik.. kalau nak cerita, panjang.. tapi tulah, da involve baru tau rase camne.. huhu.. ape pun, jage diri, jage agama (ibadah dan hubungan dengan ALLAH), jage keje, insyaALLAH selamat

kakak said... [Reply to comment]

*insyaALLAH.. tq dik for ur support... alhamdulillah, walaupun belum sempurna, tapi akak dapat rasa hari demi hari, apa yang akak cari, akak temui sedikit demi sedikit.. akak cume kekal berdoa semoga pencarian akak, tak berhenti di tengah jalan sampai hujung hayat akak insyaALLAH.. same2 lah kita ;)

Post a Comment

 
;